Thursday, November 05, 2009

aku si buruk..tapi kau si kacak ke?

     Pernah tak kau ada satu memori yang kau cuba tak nak ingat. Bila teringat, ko rasa geram. Sedih. Down. Marah. Tension. Frust. Kecewa. Semua perasaan yang tak best, berkumpul. Bercampur. Pernah?

     How many years benda nih dah lepas tapi still aku terasa. Bila dah nak lupa, ada je hamba Allah baik hati nak ingatkan. Nak-nak lately mood aku swing cepat sangat. Masalah aku pun banyak nak aku fikir. Memanglah aku tak cerita, aku tak tunjuk. Tapi aku bukan hidup dalam cerita dongeng. Happily ever after.

     Tiba-tiba ada yang tak ada kerja pergi jolok sarang tebuan. Saja je nak naikkan darah aku. Kan dah tak pasal-pasal aku pegi sound dekat facebook. Tak pernah weih, sumpah aku tak pernah buat benda tak bertamadun tu. Tapi hari ni, aku snapped. Kan tak pasal-pasal aku meroyan reply comment kau dekat facebook secara emo.

        Aku tahu kau nak buat lawak. For the sake of old time. Tapi sumpah tak kelakar. Sumpah tak lawak. Mungkin lawak bagi kau. Bagi korang. Tapi bukan aku. Sikit pun tak. Lebih-lebih lagi old time yang kau remindkan aku tuh, aku tak nak ingat langsung. Aku tahu aku tak cantik. Tak lawa. Gigi tak cantik macam model iklan Colgate. Gigi Jalal pakwe Nisak je macam model iklan Colgate. (heh, ini Nisak kate). Tinggi pun paras bonsai. Tak tinggi macam model jeans Levi's. Kesimpulannya, aku tahu aku si buruk.Tapi, aku ade perasaan jugak. Hati ni even kecik sebesar penumbuk je, still functioning okeiiii dik non.

        Kalau kau tengok dekat TV, bila nak tunjuk muka watak si hodoh, mesti pakai braces. Pakai spek. Macam aku kan. Kecuali aku tak pakai braces. Tapi, aku tetap sebiji macam watak si hodoh tu. Bezanya, hujung cerita aku tak berubah jadi si cantik. Tetap si buruk. Tengok, dekat TV sendiri penuh dengan idea si buruk, si hodoh patut berbraces, berspek mata. Nisak, kau selalu rasa kau hodoh sebab gemuk kan. Kau tahu tak aku selalu rasa aku lebih hodoh. Tapi aku senyapkan aja. Aku rasa kau cantik, tapi kau low self esteem. Aku si buruk yang tak boleh nak buat apa..Hahahahaha..sadis lah post aku kali ni

       Zaman sekolah dekat KL dulu, budak-budak panggil aku 'poi'. Sebab gigi aku. Heh, aku dah biasa dengar ejekan macam tu. Tapi, masa dekat sekolah tu yang paling aku vulnerable. Kau kena faham, aku baru masuk sekolah tu. Tup tup terus dapat title. Newcomers lain, sebab tak nak left out dapat kawan baru, join ejek. Peer pressure la konon. Ada jugak budak laki lain kena panggilan 'poi'. Tapi aku sorang je gurls yang kena. Yelah, aku sorang je si buruk time tu. Yang lain semua si cantik. si kacak.  

       Bayangkan kau berjalan, tiba-tiba orang jerit 'poi poi poi' dekat kau. Kau rapat pun tak dengan orang tu. Bila kau tolong ambilkan gambar orang berkumpul, diorang jerit 'poi' kuat-kuat dekat kau. Kau siap listkan poi-poi dekat sekolah tu kan. Menangis? Marah? Makin lah seronok mereka nanti. Hebatkan, dapat buat orang menangis. So, senyap aje. Abaikan. Buat-buat tak dengar.

        Bila orang tag gambar kau zaman sekolah dulu, ada je rajin tambah tag 'poi' dekat muka kau. Heh, lawak kan mereka. Orang-orang bijak memang pandai bergurau. I likeeee. Bila ada kawan lama M add kau dekat ym, tak rapat pun dekat sekolah dulu. Benda pertama dia tegur, bukan Hai. Bukan 'Lama tak jumpa'. Tapi..

'Poi Poi'

Heh, peramah kan mereka tuh? Susah nak jumpa.

Bila aku sound diorang ...'Apa masalah kau panggil aku poi poi'

Diorang jawab..

"Aku teringat orang panggil kau macam tu dekat sekolah." .  


"Aku saja lawak-lawak".

"Si A tu yang selalu panggil kau 'Poi' bila cakap pasal kau" ..

"Kau buruk, memang sesuai Poi dengan kau"

         Ya Allah, kau orang memang pandai buat lawak. Aku terhibur.

       Bila si M mention si A selalu panggil aku Poi bila bercerita. Aku senyap.

       A ,zaman sekolah dulu kau antara kawan paling aku rapat. Paling aku suka kawan. Zaman tu, tak ramai yang aku rapat. Aku anggap kau kawan baik aku. Hari-hari kau datang lepak meja aku. Kau ambil kerusi entah sape-sape, ko duduk depan aku. Sama-sama conteng kertas sambil berborak. Kita suka sangat melukis. Kau dengan lukisan kau, aku dengan lukisan aku. Kadang-kadang kita tak bercakap pun. Ada lukisan yang kita gabung lukis, aku ingat lagi lukisan tu. Kau tahu tak ade budak perempuan sound aku, kenapa kau selalu cakap baik-baik, slow-slow dengan aku. Tapi dengan girls lain kau kasar. Budak-budak girls pun pernah korek-korek nak tahu pasal kau sebab tahu aku kawan baik kau.

      Aku pernah dengar budak-budak perempuan puji-puji rupa kau. Sebab kau tinggi. Kau putih. Tapi sumpah aku bukan suka berkawan dengan kau sebab rupa kau. Aku suka sangat berkawan dengan kau sebab minat kita sama. Aku selesa sangat berkawan dengan kau. Kau selalu tak nak kalah bila berlawan loghat dengan aku. Aku dengan loghat Terengganu aku. Kau dengan loghat kau.

       Masa orang ejek aku, kau ade tersasul panggil aku 'poi' bila aku terejek kau. Aku sentap, tapi aku senyap je. Aku buat-buat tak dengar. Bila aku dah pindah kelas, kau sanggup datang kelas aku. Lepak tempat aku walaupun aku duduk dekat hujung tingkap. Jauh dari pintu masuk kelas. Aku ingat aku pernah terpukul kau dengan pembaris masa bergurau. Kuat gile bunyi aku pukul. Muka kau merah sangat sebab sakit. Aku takut giler kau marah aku. Tapi, kau tak marah.

     Tapi, makin lama, kau makin suka ejek aku poi. Masa kau tengah tunggu aku ambil gambar korang ramai-ramai. Kau paling kuat panggil aku poi antara budak boys lain. Aku sedih sangat. Kau kan kawan baik aku. Kenapa kau yang paling patut tahu aku tak suka perkataan tu, kau yang paling lantang. Orang yang tak ejek aku pun, ikut ejek sebab nampak kau, kawan baik aku sendiri ejek aku. Kau mesti perasan kan, makin lama kita tak rapat. Aku lupa bila kali akhir kita lepak dalam kelas.

      Kau pernah cakap, aku lupa member. Aku yang lupakan kau. Kau nak tahu kenapa? Kenapa aku jarakkan diri aku?

      Aku rasa insecure sejak kau kerap ejek aku. Aku selalu paranoid bila kau baik depan aku, berborak dengan aku. Tapi, belakang-belakang, kau kutuk aku. Sampai satu tahap aku message kau tanya kenapa kau suka ejek aku depan kawan-kawan kau belakang aku. Heh, gila paranoid aku dengan kau time tu. Kau balas message aku macam cuak sebab aku tak pernah meroyan macam tu. Bertahun aku fikir kenapa kita dah tak berkawan baik lagi. Tapi, aku rasa, masa tuh sumpah aku paranoid. Orang yang aku percaya, orang tu yang sakitkan aku.  Heh, aku tahu kau tak baca benda ni. Kau tak tahu pun aku ada blog. Dah bertahun kita tak kontek kan. Tapi, ni first time aku luah kenapa aku jadi tak percaya dengan kau.

       Beberapa tahun lepas aku ada fikir, mungkin ni salah faham. Tapi, bila M pm aku, dan cakap kau yang suka ejek aku. Fine. Betullah sangkaan aku selama ni. Sampai hati kau kan.

      Aku sampai terfikir, mungkin kau saja baik dengan aku sebab nak sakitkan hati aku satu hari nanti. Saja nak jadikan aku bahan kutuk. Kau tahu tak, bila ada orang nak rapat dengan aku, aku jadi paranoid. Aku takut sangat diorang baik dengan aku untuk lukakan hati aku satu hari nanti. Sebab aku si buruk. Nak jadikan aku bahan gelak dengan kawan-kawan. Dah dekat 5 tahun. Aku still paranoid. Aku tak tahu sampai bila aku akan paranoid macam ni.

       Heh, kawan-kawan yang asyik tanya kenapa aku tak berboyfriend. Nah, ni jawapan sejujur aku. Aku paranoid. Aku paranoid orang main-mainkan perasaan aku.Kalau kawan baik aku boleh buat macam tu, why not boifren aku?

      Bila aku dah cuba lupa panggilan 'poi' tu dalam hidup aku, tiba-tiba si R muncul. Pergi komen poi poi dekat facebook. Perlu ke? Aku sentap la woi.



Dah la wei..Cukup lah.. Tak perlu ingatkan aku yang aku ni si buruk. Aku tahu..

1 comments:

hatim a.r said...

nisha!!!!!nok aku tak tau kau berperasaan sedih.kalau ake ada ter kutuk ko aku mintak maap.ko tau la aku mulut lahar sikit tapi niat baik nk bergurau senda.oleh itu post terbaru dlm blog aku aku dediket untuk kau.nisha rakanku yg jelita budi pekertinya